Direktlänk till inlägg 9 oktober 2013

Fick en uppläxing igår. Kan bara le åt det idag men inte igår!

Av Lee - 9 oktober 2013 09:14

Uppläxning av en förälder!   


Igår när jag skulle hämta Pyret så är det en helt vanlig hämtning. Pyret blir arg och hans kännslor bara bubblar ur honom. För mig är ju detta vardag och jag vet ju varför detta händer men det vet ju inte alla andra. Kan inte låta bli att sitta här å LE när jag skriver detta. Jag kallar denna förälder för Hen för jag tänker inte svartmåla någon, det är inte min melodi!


Som sagt, det är en vanlig hämtning med allt vad det innebär!. Jag ser att det står en förälder på sidan som "observerar" detta noga. Hen närmar sig mig sakta när jag står och väntar ut Pyret, för det är det enda som jag kan göra. Hen säger vänligt men bestämt:

Hen: - Här ser man tydligt vem det är som bestämmer ser jag!

Jag tittar på Hen och ser att Hen är bekymmrad över Pyrets "Utbrott"

Jag: - Hur menar du, å hur går dina tankar? (jag är cool lugn, tycker detta är intressant)

Hen: - Jo, jag har stått och tittat på er och nu är det väl ändå dax att du sätter ner foten och visar vem det är som bestämmer!!

Jag: - Det är en sund tanke, men Pyret förstår att det är jag som bestämmer.

Hen: - Det märks INTE! Det är bara att ryta i en gång för alla!

Jag: - Men då kan jag tala om att höjja rösten just nu är helt onödigt för då får jag skrika min blåå för han är inte mottaglig förett sånt motstånd just nu. ( å nu börjar jag bli en aning irriterad men andas och tar det lungt för jag vet att denna Hen har inte en susning om Pyret)

Hen: - Vänta du bara! Det kommer att slå hårt tebax när han blir större och då kommer du INTE kunna hantera honom! Så vänta bara! Då kommer du tänka tebax på det jag sagt och förstå att jag har rätt!!

( Nu är jag inte lika lugn, känner hur pulsen ökar och ÖKAR)

Jag: - Nu tycker jag att du ska lugna ner ditt tonläge och tänka på va du säger! För att jag VET att detta är helt rätt att göra som jag gör å dessutom har jag en tonåring på 15år hemma som är HANTERBAR å jag är mamma till honom oxå! Å dessutom så tänker jag inte ha denna diskution med dig. Du har ingen aninig om någonting. Du känner inte oss mm.... Lägg ner detta bara! Jag har nu hört vad du hade och säga men när du gör person angreppmot mig så är du på hal is! Så lägg ner och låt oss vara nu!!


När vi står i denna "diskution" så kommer det fram en personal på skolan som stått och hört allt detta. Han säger till denna Hen: - Nu är det dax att lägga ner som Lee säger! Pyret är ett mycket väluppfostrat barn, mer än vissa andra å dessutom så har han ADHD som ställer till det för honom. Lee gör helt rätt som väntar ut honom för det går inte att göra annat!! Skulle hon göra annat så skulle det bli som ett övergrepp på Pyret!

Hen sa inte något mer efter detta. Stötte på Hen i morse å Hen såg väldigt moloken ut. Jag tänkte gå fram å säga Hej, hur är det idag då? men det får vänta! Jag har gärna en ny "diskution" med denna Hen, men inte just nu. En annan dag när jag känner för det..


TACK!!! säger jag bara att denna Man som är personal och har kunnskap kom å hjälpte mig för annars hade jag blivit väldigt OTREVLIG å då hade jag nog sagt ett å annat ord för mycket! Men jag tycker detta är en intressant händelse ( ur psykologiskt perspektiv) För tänk sååå måga det är som lägger sig i andras uppfostran mm. Det är farligt att dömma någon, det är farligt att lägga sig i vissa saker! Jag vet igentligen inte vad Hen hade för avsikt med detta. Kanske tala om att allt som Hen gör och säger är rätt?! Jag har ingen aning men tänk om jag hade varit osäker i min sittuation och gått hem helt knäckt över mitt misslyckande som förälder!! Nu är det INTE så, jag är mycket trygg i min föräldrar roll, men tänk om!!


Så man ska vara mycket försiktig med vad man säger och försök aldrig bemästra någon för det är bara denna någon som vet vad som är bäst för sitt barn!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lee - 10 januari 2017 15:29

16-09-30 va visst det sista inlägget på denna blogg så det är väl på tiden att det kommer ett här oxå.. Ska försöka kort sammanfatta tiden som varit.. Jag va sjukskriven med Pyr i 14 veckor för att vara med honom på heltid i skolan.. För att han skul...

Av Lee - 30 september 2016 15:58


Jahaja... Så FlippFloppKnasteKnas.. Vill tänka så mycket men min hjärna orkar inte.. Det är fan skrattretande när vissa frågar "hur kan du va så trött som inte jobbar just nu?!" Ha ha ha ha!! Kan bara skratta åt er inkompetens för jag vägrar st...

Av Lee - 24 september 2016 16:23


2005 VS 2016 Det finns så mycket jag skulle vilja spotta ur mig just nu om hur liten bit på vägen skolans värld har utvecklats i både kunskap & förståelse inom NPF Diagnoserna ADHD, Tourette & OCD! Det är chockerande & skrämmande hur...

Av Lee - 11 maj 2016 21:29


Samtal 1 kl 10:30: "A har ont i magen, han orkar inte jobba, han orkar inte gå ut på rast. Hörde nått om en ny medicin?!" Svaret från mig: Okey, jag förklarade för morgon personalen att han från idag är insatt på Intuniv igen! Samma medicin som vi n...

Av Lee - 6 april 2016 09:25


Va hemma med Pyret igår.. Lyckades stress eliminera hans lilla kropp bra.. Va på en långpromenad i vårvärmen.. Shoppade lite smått i en butik som vi diggar stenhårt & där är det ett lugn & vi kan bara vara & det är underbar personal där.. Fattad...

Presentation


Hej på er å Varmt välkommna till Familjen Kaos! En smått gaaalen liten familj med full fart framåt ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Fråga ni så svarar jag :)


Ovido - Quiz & Flashcards