Direktlänk till inlägg 24 september 2016

2005 VS 2016

Av Lee - 24 september 2016 16:23

2005 VS 2016

Det finns så mycket jag skulle vilja spotta ur mig just nu om hur liten bit på vägen skolans värld har utvecklats i både kunskap & förståelse inom NPF Diagnoserna ADHD, Tourette & OCD!
Det är chockerande & skrämmande hur lite det utvecklats under dessa år i skolan!

Jag har varit med i skolan med våran äldsta son mer än jag varit på mitt jobb.. Jag har coachat honom, jobbat med honom, han har slitit hårt & gör det fortfarande!
Jag har haft så många möten i hans skolor, läxat upp rektorer för deras inkompetens & oförmåga till att kunna ge honom rätt verktyg, anpassning för att kunna klara av sin skolgång på samma premisser & rättigheter som alla andra! Detta började 2005 & inte förrens han började i åttan alltså 2012 så vände det när en eldsjäl med en otrolig kompetens klev in & startade upp "lilla gruppen" för 4 ungdomar som behövde lugn studie ro, med anpassningar som allt började vända för honom. Han kämpade upp sina betyg som va i botten till att Kunna söka in till vilken yrkeslinje som helst till gymnasievalet när det va dax! När han började på gymnasiet så slapp vi slita & kriga mot ledningen. Det va en självklarhet 2014 på den skolan att han skulle få all hjälp, stöd & anpassning han behöver!
Det va en lycka av tårar som översköljde oss alla av detta budskap. Efter 9 år i skolan så behövde vi inte ta en fight. En otrolig lycka för honom att äntligen kunna genomföra dagarna med bravur pga den kompetens som ledning & mentorerna besitter där!
Så mellan 2005 - 2014 så vet jag inte hur många möten vi haft i skolorna.. Hur många månader jag tillbringat i skolan för att han skulle kunna genomföra sina dagar!

Nu kommer vi till son 2

Hans skolstart var 2012
Den startade i kaos! En totalt oförstående lärare! Jag föreläste direkt för hela låg & mellanstadiet för både elever & lärare om Adhd & Tourette. Allt för att motverka mobbing & utanförskap!
Men läraren som han hade då va som en tjockhudad gås, hon vägrade förstå! Ledningen förstod inte heller nått!
Så då är det upp till kamp här oxå! Har tappat räkningen på möten här oxå!
Samma resa som med hans storebror!
Lärare 2 fantastisk människa som va som en torkad svamp & sög i sig all kunskap hon kunde men anpassningen va inte 100% pga pengar! Hon är tyvärr inte kvar & nu är det ett mega kaos igen sedan skolstarten!
Jag har & serverat/r kunskap, alla instanser inkopplade även här som även dom är i skolan & sprutar ut kunskap! Jag har tillbringat så många månader i skolan även med denna skol älskande kille, han va det i allafall, tills nu! Gör det nu i realtid, har en vecka kvar på min sjukskrivning med honom asså ett Vård av barn intyg från Neuropsykiatriska kliniken.. Han har gett upp skolan helt! Han mår så psykiskt dåligt, vägrar gå till skolan vissa dagar & vägrar gå överhuvudtaget om jag inte finns i skolan! Så otrygg, trött, rädd & dränerad av all energi & ork! Allt detta pga Okunskap, inkompetens, outbildad personal som gjort bort sig ordentligt så han orkar inte längre!
Han är nio år & allt har tagit stopp!!

Vart fan är vi på väg?! 2005 VS 2016 det är INGET som förändrats varken i kunskap, anpassning eller kompetensutveckling när det gäller barn med NPF diagnoser!! Vansinnigt skrämmande!!
Nu är det dax att dom sluter förstöra för våra barn!! ??

Vi är en familj av alla tiotusentals & ännu fler som har det så här.. Vi har barn som är helt slutkörda, deprimerade, ångestladdade, självskadebeteende, förkrossade, blir hemmasittare.. Listan kan göras låååång på dåligt mående på grund av outbildad personal, inkompetens, oförstående människor är kring våra barn & även här kan listan kan göras hur låååång som helst..

Föräldrar får ofta skit för att dom inte engagerar i skolan, att dom förlitar sig på att skolan ska göra allt & man ska inte kasta skit på skolan mm. Sånt florerar rätt hårt just nu men det finns en baksida av myntet som alla skribenter inte målar upp! Här ovan har jag berättat om 2 st fighter & krigare med föräldrar som ser baksidan av myntet & som inte förlitar oss på att skolan ska göra allt för våra barn! För det gör dom inte!!

Vi är en familj av som sagt tusentals som bor i skolorna på dagarna för att våra barn ska kunna ta sig dit de dagarna dom orkar & inte vägrar pga att dom är slutkörda! Att behöva bli sjukskriven med sitt/sina barn för att deras mående är totalt kört i botten pga skolan! Å när barnen börjar komma på fötter så rasar man själv! Man rasar för att man kämpat så hårt för att ens barn ska kunna komma upp till ytan & få luft!

Fel människor på fel plats är skadligt på alla arbetsplatser & skolan är våra barns arbetsplats!!

Det finns eldsjälar på skolorna & dom ska ha en stor eloge för det arbete dom gör! Men det får dom inte av någon, dom får inte cred pga den hierarki som är i skolan.. Dom är få & försvinner i mängden.. Dom får inte en chans att göra sina röster hörda!

Skollagen som skolan såklart lutar sig mot, i den står det skolplikt! Skollagen är mäktig & stor! Men när skolan inte håller sig inom ramen av deras egen lag så varför ska det då finns en skollag?!? Varför ska barnen följa den? Nu tänker jag på paragrafen i lagen: Skolplikt!

Vi är snart i slutet av 2016, vi lever inte på 1800- talet! Vi har så mycket mer kunskap nu än för 10 år sedan men ändå så finns den inte. Kunskapen om NPF diagnoser över lag är galet låg!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lee - 10 januari 2017 15:29

16-09-30 va visst det sista inlägget på denna blogg så det är väl på tiden att det kommer ett här oxå.. Ska försöka kort sammanfatta tiden som varit.. Jag va sjukskriven med Pyr i 14 veckor för att vara med honom på heltid i skolan.. För att han skul...

Av Lee - 30 september 2016 15:58


Jahaja... Så FlippFloppKnasteKnas.. Vill tänka så mycket men min hjärna orkar inte.. Det är fan skrattretande när vissa frågar "hur kan du va så trött som inte jobbar just nu?!" Ha ha ha ha!! Kan bara skratta åt er inkompetens för jag vägrar st...

Av Lee - 11 maj 2016 21:29


Samtal 1 kl 10:30: "A har ont i magen, han orkar inte jobba, han orkar inte gå ut på rast. Hörde nått om en ny medicin?!" Svaret från mig: Okey, jag förklarade för morgon personalen att han från idag är insatt på Intuniv igen! Samma medicin som vi n...

Av Lee - 6 april 2016 09:25


Va hemma med Pyret igår.. Lyckades stress eliminera hans lilla kropp bra.. Va på en långpromenad i vårvärmen.. Shoppade lite smått i en butik som vi diggar stenhårt & där är det ett lugn & vi kan bara vara & det är underbar personal där.. Fattad...

Av Lee - 4 april 2016 20:07

Kommer inte in på den andra bloggen så det blir ett Pyspunka inlägg här... Pyret somnade, eller däckade rättare klockan 19:10, nerbäddad i soffan med Värmekudde, sitt kedjetäcke & massage.. Tät intill mig.. Helt slut i kropp & själ.. Sådana vans...

Presentation


Hej på er å Varmt välkommna till Familjen Kaos! En smått gaaalen liten familj med full fart framåt ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Fråga ni så svarar jag :)


Ovido - Quiz & Flashcards