Alla inlägg under november 2014

Av Lee - 25 november 2014 10:33

Skrev ett långt inlägg här om dagen som jag sen råkade radera! Så typiskt mig!

Det handlade om bl.a varför jag lägger ner min själ i att skapa rättvisa åt mina barn. Å andras för den delen! Jag är ute på uppdrag ibland, önskar jag kunde göra det på heltid men det är just nu en omöjlighet. Men det kanske kommer, vem vet..

Jag föreläser eller igentligen vill jag inte kalla det föreläsningar för det handlar om livet, vårat liv.. Om hur det är att leva med ADHD, Tourette, OCD & Dyslexi. Om hur det är att ha detta okontaktbara monster i sin kropp som det kan vara ibland! Men det finns oxå så många GODA egenskaper!!

Jag är ingen, har ingen Dokorand i ämnet på papper. Men jag har levt i 42 år i min egen kropp & har delat med mig av dessa diagnoser till våra söner.

Det är så vansinnigt roligt & lärorikt att göra detta! Barnen som faktiskt lyssnar, ställer så otroligt många kloka & viktiga frågor kring detta. Dom vill ha kunskap & svar på frågor dessa oslipade Diamanter.

Föräldrar däremot är en aning vassare att ta upp detta med. Inte alla såklart men många av dem! Där kan jag möta stort motstånd kan jag tala om. Till en början iallafall. Men sen efteråt när dom kommer fram å tackar & man får varma kramar så vet man att man har lyckats planterat ett frö iallafall!

Fördomar föder fördomar.. Är inte svårare än så.

Jag får ofta frågan om jag får göra, prata detta, fått godkännande av mina barn.. Självklart har jag fått det! Annars skulle jag aldrig göra detta, varken här eller på föreläsningarna!!

Våra killar vill att jag gör detta, dom är stolta över att vara sig själva, stolta över att kunna hjälpa andra. Att få ut kunskapen om hur det faktiskt ser ut i det verkliga livet, å inte bara läsas ur en bok på en kurs mm.

Det finns en fin framsida med te.x ADHD. En tillgång som faktiskt slår dom flesta på fingrarna. Bara vi bemöts på rätt sätt & får vägledning, förståelse & anpassning. Kunskap! Kunskap om hur en specifik människa fungerar, alla är olika! I som i detta fall pratar jag givetvis om SKOLAN!

Jag kan ta mig själv som ett prakt exempel. Jag var ett extremt jobbigt barn I skolan. Kunde aldrig sitta stilla, pratade rakt ut, störde andra, var bråkig, slogs, hade svårt att läsa bl.a Jag lät konstigt, vokala Tics.
Jag hade ritualer. Var tvungen att göra vissa saker i en viss ordning mm.

Vad hände med mig? Jo, jag var då i skolans ögon ett OBS BARN! Ett omoget barn. Ett barn som bara fick skäll. Ett barn som var i princip omöjlig att hantera. Jag var korkad, trög & dum i huvudet! Den lärare jag hade då uteslöt mig totalt! Jag fanns inte! Jag kan säga att jag lärde mig inte ett skit mina första 4år i skolan. Jag blev mobbad av min egen lärare! Noll i självförtroende, jag va ju helt värdelös!

Man kan tycka att vi borde kommit längre nu 2014 med tanke på att detta va på 1970-80 talet. Men riktigt så enkelt är det inte!

När jag var 12-13år så debuterade min revolt! Revolt mot allt å alla! Jag har gjort allt man inte ska göra! Å då menar jag allt! Jag har gjort mig själv illa & så många människor illa som kommit i min väg!

Jag gjorde inte detta med flit! Jag hade inget vuxet nätverk! Jag var en förvirrad tonåring som det gick åt helvete för I skolan under många år, mina lärare va rädda för mig, jag gjorde ALLT man inte ska göra på min fritid, jag hade inga regler från hemma plan. Levde i skuld, skam & ångest till 100%!!

Om jag hade fångats upp, om någon hade sett mig, förstått mig, så hade mitt liv i skolan & hemma sett annorlunda ut.

"Hej jag heter Lee & jag har ADHD, Tourette, Dyslexi & en släng av OCD"

När vi började Trulles utredning så gick vi "bakvägen" för det va akut in i Neuropsykiatrin. Vi hamnade högst upp först, inte hos BUP. Det va solklart att han har Tourette! Det blev konstaterat fort. Jag & Trulles pappa var med båda två. Vi blev utfrågade en & en. Jag vet att jag har Tourette så det va inga konstigheter.

Men när utredningen för Trulles ADHD startade för ca 4års sedan så fick jag för första gången i mitt liv vatten på kvarnen. Jag började läsa böker & allt på Internet.
Jag kan säga att jag har nog lästa alla psykologi böcker & forsknings kompendier som finns om just ADHD. Allt för att lära mig för att kunna se & hantera min son.

Jag bröt ihop totalt inne hos Trulles läkare & psykolog! Jag hade då ingen kunskap trode jag om ADHD. Men herregud, det va ju mig dom pratade om hela jävla tiden! Jag uppfyllde ALLA kriterier mm. Vilken käftsmäll!

Efter en lång & gedigen utredning så stog det klart att Trulle har ADHD oxå, inte "bara" Tourette & Dyslexi!!

Jag var med under hela den långa utredningen & hans Läkare tog in mig själv på rummet när den va klar å sa: " Lee, jag vet att du har Tourette men jag vet oxå att du har ADHD"!! Noo shit Sherlock! "Jag känner att du är medveten om detta men vill du göra en utredning för att få det på papper?!"
Nää, tack. Det behövs inte. Jag har under denna långa tid äntligen hittat hem & för första gången i mitt liv så vet jag vem jag är.
Varför jag gör som jag gör! Jag hade fått svar!! Å kan nu jobba med mig själv oxå samtidigt!
Snacka om 2 flugor i 1 smäll!

Det är ett livslångt projekt! Ibland faller man tebax i gamla mönster.. Livet är ett levande projekt Man lär sig något nytt varje dag även om man inte alltid är medveten om det.

Men med Kunskap om sig själv så kommer man långt! Jävligt långt! Det är ett "jobb" med sig själv 24:7!!

Nu har jag blottat lite av mig själv! Men det är helt okey för mig att göra detta.
Jag vet vem jag är & står stadigt med fötterna på jorden!

Detta mina "vänner" är en liten del & förklaring av varför jag kämpar & sliter för mina & andras barn. INGEN ska bli utsatt för det jag blivit! Alla har samma rättigheter!! Inga undantag!! Ingen mobbing & utanförskap!! Mina killar har samma rättigheter & förutsättningar som dom utan diagnoser i skolan & ute i samhällets hårda klimat! ALLA ÄR LIKA VÄRDA OAVSETT PROBLEMATIK & DIAGNOSER!!

Jag har 2st Fighters & krigare här hemma! 2 st underbara fantastiska söner som jag älskar mer än något annat! Vi är ett starkt team tillsammans!

Presentation


Hej på er å Varmt välkommna till Familjen Kaos! En smått gaaalen liten familj med full fart framåt ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Fråga ni så svarar jag :)


Ovido - Quiz & Flashcards